Olen kokeillut hyvin monentyyppisiä työskentelytapoja: työskennellyt pitkiä työputkia, intensiivisiä jaksoja / tunteja sekä painottanut työskentelyaikani vain aamuihin tai öihin. Olen myös kellottanut työaikojani ja yöuniani ja testannut eri ravintoaineiden vaikutusta työtehoon erilaisilla seurantamenetelmillä. Kokemusta on myös ryhmätyöskentelystä, erilaisista työskentelytiloista ja niin edelleen. Erilaisia tapoja ja keinoja testaamalla olen pyrkinyt kohti optimaalista, eli niin kutsuttua flow-tilaa, jolloin työskentely on tehokkainta ja luovinta.

Tällä hetkellä olen vahvasti sitä mieltä, että kaikki tarvittava työ olisi kyettävä tekemään noin neljässä tunnissa työpäivän aikana. Toiset neljä tuntia olisi mielestäni järkevää pyhittää suunnittelulle ja opiskelulle, mikäli lähtökohtana tarkastellaan tässä niin sanottua normaalia kahdeksan tunnin mittaista työpäivää. Minulle vajaa kaksi tuntia on maksimi, jonka pystyn yhtäjaksoisesti työskentelemään tehokkaasti ilman taukoja.  Olen huomannut, että tämän jälkeen on yksinkertaisesti järkevää pitää esimerkiksi noin puolen tunnin mittainen breikki, jonka jälkeen kykenee palaamaan sorvin ääreen samalla intensiteetillä kuin millä hommat aloittikin. Ilman taukoa tuottavuus ja luovuus laskee kuin lehmän häntä.

Olen sortunut siihen, että olen yrittänyt olla mahdollisimman tehokas; työskennellyt 6-7 päivää viikossa, tehden pitkiä päiviä ja ajatellut, että toimimalla tällä tavalla saisi enemmän aikaan…. No minun tapauksessani tämä ei ole toiminut, vaan se on ajanut minut vähintään kerran vuodessa noin muutaman kuukauden mittaiseen väsymykseen, jolloin luovuus on ollut minimissään ja tuottavuus  erittäin heikkoa.

Kannattaa siis kokeilla erilaisia työskentelytapoja ja valita itselleen toimivin. Kun testailet uusia mahdollisia työskentelytapoja, anna itsellesi aikaa! Mielestäni uutta tapaa olisi kokeiltava vähintään kaksi kuukautta, ennen kuin voi tietää ja päättää sopiiko se sinulle vaiko ei. Toiset ovat tehokkaimmillaan aamuisin, toiset illalla ja jotkut jopa yöllä. Sen itselle parhaan ja oikeimman tavan voi löytää vain testaamalla ja havainnoimalla omia tuntemuksiaan. Seuraavaksi 11 hyväksi koettua vinkkiä rentoutua ja nostaa omaa tuottavuutta.

1. Pidä vapaata vähintään kerran viikossa

Työskentele vain viisi tai kuusi päivää viikossa. Loppu aika kannattaa pyhittää totaaliselle rentoutumiselle. Jokainen lukemani tutkimus tältä alueelta osoittaa, että ihminen on tuottavampi työskennellessään vain viisi tai kuusi päivää viikossa ja antaen itsensä rentoutua päivän tai kaksi.

2. Kun olet vapaalla, anna mielesi rentoutua täydellisesti!

Kun olet vapaalla, ole vapaalla. Älä ota käteesi yhtään työraporttia, järjestele työpöytääsi, valmistele ensi viikkoa tai ylipäänsä tee mitään työhösi liittyvää. Rentoudu ja nauti läheistesi seurasta. Ulkoile, harrasta liikuntaa, mene elokuviin, anna aikaa perheellesi. Ole läsnä! Ja mitä tahansa teetkin sulje mielesi kokonaan työmaailmasta koko vapaasi ajaksi!

3. Ota tavaksi pitää pidennettyjä viikonloppuja

Merkkaa kalenteriisi etukäteen pidennetty viikonloppu säännöllisin väliajoin, esimerkiksi neljä kertaa vuodessa. Näinä extraviikonloppuina keskity vain ja ainoastaan olemiseen. Älä tee tai ajattele mitään työhön liittyvää, siis pieneltäkään tuntuvaa asiaa, joka jotenkin liittyy työhösi! Laita vastaaja päälle, unohda sähköpostit ja sosiaalinen media.  Jos tunnet kuuluvasti työnarkomaaneihin ja ajatus totaalisesta irtautumisesta tuntuu vaikealta, kannattaa harkita jotakin sellaista tekemistä ja paikkaa, jossa on mahdollisimman haastavaa jatkaa työviikkoa. Lähde vaikkapa kesämökille nauttimaan hiljaisuudesta, taikka patikoimaan. Pois hälinästä ja houkutuksista tehdä jotakin totaalista lomailua häiritsevää. Jos sorrut, mielesi ei pääse rentoutumaan. Ja niin paitsi tuottavuutesi, mutta sitäkin tärkeämpänä sitäkin hyvinvointisi! laskee pitemmällä aikavälillä.

4. Heittäydy välillä minieläkkeelle

Minieläke tarkoittaa, että laitat repun selkääsi ja häviät kuvioista esimerkiksi 1-3 kuukaudeksi. Voit ”kadota” suuntana maailma, erämaa tai vaikkapa pidempi purjehdus. Pääasia, että lähdet pois oravanpyörästä. Suunnittele, tee päätös ja merkitse se kalenteriisi.  Useimmiten se on mahdollista, jos vain päätät sen tehdä! Toki tietyillä toimialoilla työskenteleville ja perheellisille ihmisille tällaisten irtiottojen järjestäminen voi olla hyvin haastavaa ja jopa mahdotonta. Mutta mikäli joudut miettimään lähinnä matkasi rahoittamista, sekä mahdollisen vapaan järjestämistä, on tilanteesi reissulle hyvin otollinen. Löydät kyllä tarvittavat hillot retken toteuttamiseen ja mikäli onnistut puhumaan itsellesi virkavapaata, tai palkatonta lomaa lakisääteisten lomapäiviesi lisäksi, olet enemmän kuin lähellä onnistumista. Olen itse tehnyt tämän monta kertaa, eli tiedän mistä puhun. Ensimmäisen reissuni löin lukkoon aivan perse auki, mutta reissuun lähdin ja enemmän kuin hengissä selvisin.

Suosittelen kohteeksi esimerkiksi BRIC-maita: Brasiliaa, Venäjää, Intiaa ja Kiinaa tai vaihtoehtoisesti Thaimaata, Laosia, Kampodiaa, ja Vietnamia. Matkustaminen on mahdollista uskomattoman pienellä budjetilla. Esimerkiksi parin kuukauden reissusta selviää Kaukoidässä noin 2500 eurolla kaikkine kuluineen.  Summa ei kuulostane suurelta? Kuinka paljon sinulla kuluu vastaavana aikana rahaa Suomessa eläessäsi normaalia arkeasi? Entäpä…mistä olisi helpoin kasata matkarahaa? Mitäpä jos vaikka vuokraisit asuntosi lomasi ajaksi? Jos asut vuokralla, luultavasti suurin kuukausittainen kulusi tulisi ainakin suurin piirtein katettua kasvattaen näin lomalompakkosi paksuutta. Jos taas saisit omasta asunnostasi vuokratuloa matkasi ajan, voisit siirtää tämän rahan suoraan reissubudjettiisi. Harkitsemisen arvoisia juttuja…

5. Pidä kesälomat ja talvilomat säännöllisesti, nauti lomistasi

Pidä vähintään kaksi viikkoa vapaata sekä kesällä että talvella, niin että et ole millään tasolla sidoksissa työelämääsi. Voit joko työskennellä tai levätä, mutta et voi tehdä molempia samaan aikaan. Jos yrität tehdä edes pieniä työjuttuja lomasi aikana, et anna koskaan rauhaa mentaaliselle puolellesi ja tunnetasollakaan akkusi eivät lataudu. Palaat lomalta samassa tilassa kuin olit sinne lähteissäkin, ellet vielä huonommassa. 

6. Anna itsellesi tauko jo tänään!

Jos olet innokas työskentelijä, malta jaksottaa töitä ja taukoja. On järkevämpää työskennellä esimerkiksi intensiivisesti 1,5 tuntia ja päästää tämän jälkeen ajatukset tauon avulla hetkeksi muualle.  Vie tauon aikana mielesi täydellisesti pois työasioista, älä siis edes keskustele taukosi aikana työhön liittyvistä asioista.

Jos olet vaikeassa parisuhteessa tai työpaikalla on henkisesti raskasta, käytä itsekuriasi ja pakota itsesi irtaantumaan tästä taakasta vähintään  kerran viikossa. Säädä mielesi muualle ja kieltäydy ajattelemasta asioita, jotka aiheuttavat sinulle stressiä taikka huonoa mieltä! Älä keskustele näistä asioista jatkuvasti taikka soita puheluita niiden tiimoilta. Älä vello negatiivisuuksissa, sillä siitä ei ole sinulle mitään muuta kuin haittaa. Sulje huonot jutut edes hetkeksi pois! Et voi olla henkisesti kunnossa, jos et päästä mieltäsi välillä irti raskaista ja stressiä aiheuttavista asioista. Tämä ei välttämättä ole helppoa ja saattaa vaatia hyvinkin voimakasta ponnistelua onnistuakseen, mutta se kannattaa.

7. Mene kävelylle luonnon keskelle

Luonnolla on ihmeellisiä vaikutuksia mieleemme. Koska olet viimeksi käynyt vaikkapa metsässä? Ja tällä tarkoitan nyt hiukan syvempää vierailua kuin hätäistä kymmenen minuutin aamulenkkiä koiran kanssa tai ilman. Lähde luonnon keskelle, päästä irti ajatuksistasi ja anna itsesi tuntea ja kokea hiljaisuus, ympäristön uskomaton kauneus, sen tuoksut ja kaikki mahdolliset tuntemukset joita tilanne sinulle luo. Avaa aistisi ja fiilistele! Samalla saat fyysisen suorituksen joka edelleen edesauttaa mieltä pääsemään irti ja vapautumaan, edes hetkeksi. Toimii!

8. Tee jotain sellaista jota olet aina halunut tehdä

Mene salsakurssille, ilmoittaudu laskuvarjohyppykurssille, aloita portugalinkielen opinnot, mene tapaamaan ystävääsi joka on elämän ”kiireessä” jäänyt vähemmälle huomiolle. Sait varmaan kiinni mitä tarkoitan. Tee asioita, jotka aina silloin tällöin käyvät mielessäsi, mutta joita et jostain syystä ole vielä tehnyt.

Ihminen tarvitsee elämäänsä tasaisuuden ja varmuuden lisäksi myös vaihtelua. Jos tätä vaihtelua ei ole, syntyy epätasapaino, joka saattaa ilmetä muun muassa turhautumisena ja tyytymättömyytenä itseensä ja elämäänsä.

Itse kirjoitin nuorempana listan asioista, jotka ainakin haluan elämäni aikana kokea taikka tehdä. Tällaista listaa kutsutaan Bucket -listaksi  (the list of things you want to do before you kick the bucket) eli listaamalla asiat, jotka  haluat tehdä ennen kuin potkiaset tyhjää (kuolet).

Listan laatiminen on yllättävän hauskaa puuhaa. Suosittelen ainakin kokeilemaan! Kirjoita 50-100 asiaa (toki vähemmänkin käy), jotka haluat elämäsi aikana tehdä tai kokea ennen kuin potkaiset tyhjää. Kun olet tehnyt tai kokenut listalla olevan asian, viivaa se ylitse. Itse olen kokenut tämän listan mainioksi. Lista muistuttaa minua niistä asioista joita haluan tehdä ja kokea. Lisäksi on hymyilyttävää huomata, kuinka listalla olevien asioiden määrä vähenee. Minusta olisi sääli joutua kuolinvuoteella miettimään, mitä kaikkea olisikaan halunnut kokea ja tehdä. Uusien asioiden tuoma innostus ja uutuudenviehätys vie ajatuksesi takuuvarmasti pois epämukavista asioista ja näin palaudut paremmin.

9. Harrasta kunnon hikiliikuntaa

Jos olet itseäsi kunnioittava ihmisolento, tärkeimpien arvojesi joukkoon tulisi kaiken järjen mukaan mahtua terveys. Mielestäni on ajatuksena haastavaa olla kykenevä pitämään huolta muista , jos ei itsekään ole kunnossa fyysisesti tai henkisesti!

Mikäli liikuntaharrastukset ovat jostain syystä vuosien saatossa jääneet elämästäsi pois, älä selittele, vaan aloita hikijumppa taas. Et voi kiistää kunnon treenistä saamiasi hyötyjä. Mielestäni on silkkaa ajattelemattomuutta  ja välinpitämättömyyttä itseään kohtaan olla harrastamatta liikuntaa.

Muutin alkukesästä Itä-Aasian ja aloitin lähes välittömästi thainyrkkeilyn harrastaminen. Thainyrkkeily kuului yhtenä asiana Bucket -listalleni. Alla olevasta videosta voit kurkistaa, mitä kahdessa kuukaudessa on tapahtunut.

10. Syö kevyemmin, vähemmän ja laadukkaampaa ruokaa

Ei liene salaisuus, että toiset vaikuttavat olevan energisempiä ja terveempiä kuin toiset, sillä näin se todellisuudessa myös on. Miksi? Minua itseäni on hymyilyttänyt, kun on täytynyt opetella syömään uudestaan. Esimerkiksi ruuan pureskelun tärkeys oli minulle jotakin aivan uutta. Siis se, kuinka mössönä ruoka tulisi mahaan saattaa ja kuinka paljon sillä on vaikutusta ruuan sulamiseen. ”Kotiruoka on terveellistä” on taas esimerkki uskomuksesta joka saattaa olla täysin väärä. Kotiruuan laatu ja terveellisyys kun riippuu täysin siitä kuka tuon kotiruuan valmistaa, miten hän sen valmistaa ja minkälaisista raaka-aineista hän päättää sen tehdä. Mietipä sitä!

Tästä ravintopuolesta voisin kirjoittaa vaikka kuinka, mutta nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että on järkevää syödä mahdollisimman puhdasta ja teollisesti käsittelemätöntä ruokaa. Välttää torjunta-aineilla käsiteltyjä ruokia, eineksiä, valkoista sokeria… Kannattaa suosia luomua ja lähiruokaa sekä painottaa ruokavaliossaan tuoreita kasviksia ja hedelmiä. Mikroaaltouunin käyttöä kannattaa myös välttää. Erittäin hyvää ja hyödyllistä tietoa ravinnosta ja sen vaikutuksesta niin fyysiseen kuin henkiseenkin olotilaamme löytyy esimerkiksi ravintoasiantuntija Jaakko Halmetojan kotisivuilta.

Kokonaisuus ratkaisee myös ravintoasioissa. Sinun ei tarvitse hifistellä jos et halua. Riittää, että perusruokavalio olisi suht koht kunnossa, edes arkipäivisin, mikäli jatkuva syömisen tarkkailu ja totutuista ja himotuista herkuista luopuminen tuntuu liian haastavalta. Mitäpä siis, jos keskittyisit ravintoon arkipäivisin ja viikonloppuna saisit sitten vetää mitä haluat? Kun ruokavalio paranee, yleinen olotila paranee. Ja pian saatat yllätykseksesi huomata haluavasi jatkaa valitsemallasi tiellä.

Syömisen koko idea on yksinkertaistettuna säännöllisyydessä, laadussa ja energisyydessä (jolla en tässä tarkoita kalorimäärää, vaan ravinnerikkautta) ja nautittujen ravintoaineiden oikeaa suhdetta toisiinsa nähden. Se miksi tästä topiikista tuli hieman pitempi johtuu siitä, että ilman energiaa ei saa mitään aikaiseksi ja se mitä syöt vaikuttaa hyvin suuresti siihen, millä powerilla jaksat painaa menemään!

11. Satsaa aamuun!

Aamulla on hurjasti vaikutusta koko päivän kulkuun. Oletko kuullut joskus sanottavan, että joku on noussut väärällä jalalla sängystä kun on pirun pahalla tuulella… Mitäpä jos kääntäisit tämän toisin päin ja nousisit päivään aina tietoisesti sillä hyvällä jalalla? Laittaisit taustalle lempimusiikkiasi ja jammailisit itsesi ulos lenkille. Positiivisia tunteita herättävä musiikki yhdistettynä fyysiseen suoritukseen saa aikaan ihmeitä. Jos et (vielä) ole liikkujatyyppiä , voit muuten vain fiilistellä aamutoimesi hymy huulin ja lähteä kera hyvän mielen kohti päivän askareita.

Kaikki antavat samanlaisia lupauksia, vain teot erottavat ne toisistaan…

-Marko


Vinkki! -Vie heti käytäntöön

Poimi yllä olevasta listasta yksi asia, jota alat toteuttamaan heti! Ravinto ja ruokavalio on erityisen suositeltava asia, josta aloittaa. Joudut muutaman ensimmäisen kuukauden pinnistelemään itsekurisi kanssa, mutta energisyys ja hyvä olo palkitsevat yllättävän pian!

Ps. Osan blogeistani julkaisen nykyään vain blogin tilaajillle! Voit tilata maksuttoman blogini osoitteesta: MarkoKaarto.fi. Blogi on maksuton ja voit lopettaa tilauksen millon tahansa. Lisäksi blogjn tilaajat saavat etuja valmennuksiin ja tapahtumiin.