Kaikki suuret saavutukset ovat lähteneet unelmista. Ihmistä, joka unelmoi kuussa kävelemistä 100 vuotta sitten, pidettiin hulluna. Joku näistä ”hulluista” oli kuitenkin tarpeeksi hullu toteuttaakseen unelmansa ja vihdoin se saavutettiin.

Kaikki ihmiset haaveilevat. Kaikki haluavat saavuttaa jotakin. Harva ihminen asettaa nämä haaveet tavoitteiksi. Tutkimusten mukaan vain kolme prosenttia ihmisistä asettaa tavoitteita. Vielä harvempi saavuttaa ne.

Tavoitteiden asettelua on tutkittu paljon ja myös siinä on olemassa asiantuntijoita. Aiheesta löytyy myös kirjallisuutta. Kirjoittajat ovat eri alojen onnistujia aina liikemaailmasta urheilun ammattilaisiin. Yhteisiä piirteitä näiltä onnistujilta löytyy moniakin. Niistä yksi tärkeimmistä on päättäväisyys, sitoutuneisuus pysyä tavoitteessaan epäonnistumisista huolimatta.

Saavuttaakseen jotain on asetettava tavoitteita. Monesti tavoitteiden saavuttaminen on mennyt pieleen juuri siksi, että tavoitteet on asetettu väärin tai pahimmassa tapauksessa niitä ei ole asetettu ollenkaan. Kun tavoitteet on asetettu, on aika sitoutua niihin ja pitää niistä kiinni kunnes tavoite on saavutettu.

Oikeanlainen elämäntapa johtaa menestymiseen ja kasvamiseen ihmisenä. Tavoitteiden asettaminen kuuluu olennaisesti menestymiseen ja kasvamiseen, millä tahansa elämän osa-alueella. On ymmärrettävä että tavoite on eri kuin haave. Haaveita tulee ja menee. Tavoitteiden eteen tehdään töitä. Kun pidät huolen siitä, että tavoitteesi pysyy mielessäsi päivittäin, pidät myös huolen siitä, ettei tavoitteesi unohdu. Tämä sitoo sinut tavoitteeseesi. Se motivoi sinua tekemään enemmän töitä tavoitteesi eteen. Mitä enemmän töitä teet tavoitteesi eteen, sen suuremmalla todennäköisyydellä saavutat sen.

Ei todellakaan riitä, että teet mielessäsi päätöksen, että ensi vuonna voitan suomen mestaruuden tai saavutan tietyn bruttopalkan. Siihen on sitouduttava.

Ihmiset yleensä tietävät mitä pitäisi tehdä, jotta voisi kehittyä elämän eri osa-alueilla, mutta itse tekeminen onkin sitten jo aivan toinen juttu. Hyvä esimerkki on ikuisuus laihduttajat. Paino putoaa alussa, mutta nousee takaisin lähtötasolle lyhyessä ajassa. Suurin osa ihmisistä tietää, että liikunta ja hyvä ruokavalio johtavat parempaan painonhallintaan. On eri asia kuitenkin tehdä se, kun mielitekoja löytyy ympäriltä ja laiskuus iskee. Jos me asetamme tavoitteemme oikealla tavalla ja sitoudumme siihen, se suurella todennäköisyydellä myös toteutuu!

Ajatellaanpa, vaikka kamppailu-urheilijaa. Suurin osa kamppailijoista haluaa saavuttaa jotakin. Jotkut haluavat saavuttaa suomenmestaruuden, toiset haluavat astua kehään todistaakseen itselleen jotain. Monelle riittää vain hyvän kunnon saavuttaminen.

Miksi toiset saavuttavat nämä tavoitteet ja toiset eivät? Ensimmäinen askel on tietysti unelma. Unelmoida voit ihan mistä tahansa. Oma mielikuvituksesi on vain rajana. Ymmärrettävä on myöskin se, että voit toteuttaa unelmasi. Se on päätöksestäsi kiinni. Jos teet sen päätöksen, että aiot toteuttaa unelmasi, seuraava askel on konkretisoida se. Ota siis kynä ja paperi käteen. Ilman näitä olet vain unelmatasolla. Kirjoita tavoitteesi paperille ja mieti seuraavaksi, mitä tavoitteen saavuttaminen sinulta vaatii. Kun olet miettinyt tarpeeksi, tee päätös! Tee sitoutunut päätös saavuttaa unelmasi!

Tavoitteet näkyville

Kun olet konkretisoinut tavoitteesi paperille, on aika siirtyä askel eteenpäin. Seuraava askel on iskostaa tavoitteesi alitajuntaasi. Kun saat tavoitteesi iskostettua alitajuntaasi, se alkaa tehdä töitä puolestasi. Työstät tavoitettasi nukkuessasi, syödessäsi ja työskennellessäsi. Teet siis aivotyöskentelyä koko ajan, ajattelematta sitä sen enempää.

Kuvitellaanpa asiaa näin: alitajuntasi on huone, jossa on portti. Portilla on portinvartija. Portinvartija ei päästä ketään sisään noin vain, joten sinun on väsytettävä portinvartija. Lopulta portinvartija väsyy ja pääset sisään – eli toistot ovat avain alitajuntaasi.

Jos esimerkiksi kokeilet jotain tekniikkaa treeneissä pari kertaa, on hyvin todennäköistä, että epäonnistut monesti alussa. Jos taas toistat tekniikkasi 50 kertaa joka treenin päätteeksi, on aivan varma, että jonkin ajan kuluttua se rupeaa sujumaan kuin itsestään. Se siirtyy tietoisesta mielestä pikkuhiljaa alitajuntaasi. Samoin, jos näet tavoitteesi kymmeniä kertoja päivässä, toistojen myötä se sitten iskostuu alitajuntaasi. Mieti miten olet oppinut sitomaan kengännauhasi tai ajamaan polkupyörällä?

Noh, miten minä nyt sitten väsytän oman portinvartijan? Kyse on toistoista. On tärkeää että tavoitteesi tulee mieleesi useasti päivässä. Tavoitteesi on tultava mieleesi useammin, kun itse valitset ajatella sitä. Moni luulee ajattelevansa tavoitetta useasti päivässä. Tosiasia on kuitenkin se, että tavoitteesi tulee mieleen vain silloin, kun itse valitset sen tulevan. Saattaa jopa mennä päiviä ettet ajattele tavoitettasi ollenkaan. Ajattele, miten paljon enemmän saat toistoja, jos esimerkiksi sama tavoite on kirjoitettu lapulle jääkaapin oveen, pukukaappisi oveen ja vessan peiliin?! Tällä tavoin tavoite ei ainoastaan tule mieleesi, kun itse valitset sen tulevan vaan se tulee väistämättä mieleesi useasti päivässä. Tällä tavoin lisätään TOISTOJA!

Niin sanottu Goal card on yksi hyvä tapa lisätä toistojaan entisestään. Goal Card on siis nimensä mukaisesti tavoitekortti. Ideana on kantaa goal cardia mukanaan aina. Ota pieni, vaikka luottokortin kokoinen lappu, johon kirjaat tärkeimmät tavoitteesi. Kun olet kirjannut tavoitteesi lapulle, laminoi se tai päällystä se kontaktimuovilla. Kanna sitä aina mukanasi taskussa. Laita se esimerkiksi lompakon muovin taakse, jotta näet sen aina kun avaat lompakkosi. Laita se näkyville kalenteriisi, aseta se päällimmäiseksi korttikoteloosi tai laita se vain taskuusi. Tärkeintä on kantaa sitä aina mukana. Aina kun näet goal cardisi, tavoitteesi saa toistoja. Riittää jopa vain, että tunnet sen taskussasi, kun laitat kätesi taskuun, niin tavoitteesi tulee mieleesi. Näin tavoitteesi toistuu sinulle useammin, kuin itse haluat ja portinvartijasi alkaa väsyä.

Nyt olen kertonut sen sinulle, kuinka se tehdään. Ei ole mitään salaisuutta. Näin sen tekevät kaikkein menestyneimmätkin ihmiset. Toivoisin, että kokeilisit oikeaa tavoitteiden asettamista. Tiedän, että se toimii. Haluaisin, että sinäkin tietäisit – Tervetuloa menestymisen tielle.

Näin pääset tavoitteeseesi

Unelmoi

Kysy itseltäsi kaksi kysymystä:

  1. Olenko kykenevä? Täytyy itse uskoa realistisesti, että pystyy saavuttamaan tavoitteen
  2. Olenko halukas? Olenko valmis tekemään kaiken, mitä sen saavuttaminen vaatii

Tee sitoutunut päätös toteuttaa unelmasi, hyvässä mielentilassa.

Kirjoita yksi tavoite alkuun paperille eli konkretisoi se. Mahdollisimman lyhyesti, siihen muotoon kuin olisit jo saavuttanut sen. Merkitse myös tarkka päivämäärä, milloin sen täytyy olla saavutettu. Älä anna itsellesi liikaa aikaa.

Tee strategia eli matkareitti. Kirjoita jokainen pieni askel paperille ylös, että mitä aiot tehdä seuraavaksi, mikä vie sinua lähemmäksi tavoitettasi. Merkitse matkareittiisi myös tarkasti päivämäärät eli mitä teet milloinkin.

Aseta tavoitteesi näkyville mahdollisimman moneen paikkaan, jotta törmäisit siihen mahdollisimman monta kertaa päivässä.

Pidä tavoitteesi aina mukanasi, goal card.

Pidä tavoitteesi kristallin kirkkaana mielessäsi, älä anna minkään ulkopuolisen tekijän häiritä matkaasi.

Saavuta tavoitteesi, aseta seuraava tavoite.

Menestyminen on arvokkaan tavoitteen asteittaista saavuttamista.

Ps. Tämän tekstin työstämisessä on ollut mukana myös ystäväni Arttu Nyman. Seuraava blogini ilmestyy normaalisti syyskuun ensimmäisellä viikolla. Syyskuussa puhun rahasta, kuinka se toimii ja mitä siitä olisi järkevää tietää?!